Thursday 2 February 2012

Sakaratul MAUT

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t



Sakaratul maut,
Aku terdengar panggilan itu,
Aku mula kelam kabut,
Dosa-dosa yang telah aku lakukan selama ini,
Mula menerawang di fikiranku,
Adakah aku sudah bersedia??
Bersedia dengan amalan-amalan kebajikan,
Untuk menghadap seksaan Allah SWT.


Sakaratul maut,
Aku masi teringat,
Ketika menghebuskan nafas yang terakhir,
Wajahku pucat membalut tubuhku,
Bau kemenyan menusuk kalbu.


Sakaratul maut,
Ketika roh terpisah dari jasad,
Aku terlihat,
Terlihat ibu bapaku,
Terlihat adik-beradikku,
Terlihat sanak-saudaraku,
Terlihat insan yang tersayang.


Semuanya menitiskan air mata yang jernih,
Menangisi akan pemergianku,
Aku menjadi sayu,
Tapi semua itu takdir illahi.


Sakaratul maut,
Aku mula merasakan resah dan gelisah,
Ke mana aku akan dihantar-Nya,
Ke mana??
Adakah di antara dua?


Aku sedih, sayu dan pilu,
Sedih meninggalkan ibu, ayah dan sanak-saudaraku,
Yang ketika itu begitu ceria dalam kehijauan alam.


Tetapi,
Lagi menyedihkan dari itu,
Amalan-amalan aku akan dihisab nanti,
Entah berat kebaikan atau kejahatan.


Aku menjadi pasrah,
Tiada gunanya menyesal lagi,
Kepada Allah Yang Maha Pengampun lg Maha Mengasihi,
Ya Allah !
Ampunilah dosa-dosaku ini.

1 comment:

sirruQalbi said...

Semoga kita mati dalam keimanan :')