Thursday 9 February 2012

Jom sama-sama renungkan ! :)

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t

Ada seorang hamba yang telah lama belajar di luar negara kembali ke tanah air dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggap tiada siapa yang boleh menjawabsoalannya. Satu hari beliau bertemu imam tua ditempatnya.

Pemuda: pak imam, bolehkah pak imam menjawab soalan-soalan saya?
Pak imam: saya hamba Allah swt dan dengan izinNya saya akan menjawab soalan kamu.
Pemuda: pak imam yakin? Professor dan banyak orang pintar yang saya tanya tidak mampu menjawab soalan-soalan saya kemukakan. 
Pak imam: saya akan mencuba sedaya yang mampu. InsyaAllah.
Pemuda: 1.kalau benar Tuhan itu wujud, tunjukkan wujudnya Tuhan   
                  kepada saya?
               2.apakah yang dinamakan sebagai takdir?        
               3.kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka   
                 dimasukkan ke dalam neraka yang dibuat dari api, tentu  
                 tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki  
                 unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah  
                 memikirkan sejauh itu?

Dengan spontan Pak imam menampar pipi  si pemuda itu dengan sangat kuat

Pemuda (Sambil menahan sakit):  kepana Pak imam marah saya?
Pak imam: saya tidaak marah. Tamparan itu adalah jawapan bagi 3 soalan tersebut. 
Pemuda: saya amat tidak faham....?
Pak imam: bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda: tentu rasanya sakit dan pedih...!!
Pak imam: jadi awak percaya sakit itu ada?
Pemuda: ya.. !
Pak imam:tunjukkan kepada saya wujudnya sakit itu..atau macamana rupanya sakit itu?
Pemuda: tak boleh Pak imam..!!
Pak imam: itulah jawapan kepada soalan pertama awak. Kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudanNya.
Pemuda:.....
Pak imam: adakah semalam awak bermimpi atau telah tau yang saya akan menampar awak??
Pemuda:tidak..??
Pak imam: itulah yang dinamakan sebagai TAKDIR !!
Pemuda: ....
Pak imam: dibuat dari apakah tangan saya untuk menampar awak?
Pemuda: kulit dan daging..??
Pak imam: dibuat dari pakah pipi awak?
Pemuda: kulit dan daging jugak.. !!
Pak imam: bagaiman rasanya tamparan saya?
Pemuda: sakit dan pedih lahhh.. !!??
Pak imam: itulah ! walaupun syaitan dibuat dari api dan neraka pun  dibuat dari api, jika Tuhan berkehendaki maka, neraka jugaklah tempat yang menyakitkan untuk syaitan...walaupun sama unsurnya.. !!
Pemuda: ALLAHUAKHBAR !!!

"ISLAM KAN TETAP DIJULANG WALAUPUN DITENTANG. ITULAH JANJINYA !"

"Alangkah terasa hidup ini sia-sia, ruang fikiran hanya dengan ilmu dunia. Alangkah ruginya yang pergi, jika amalan bukan untuk negeri abadi"

Renung-renungkanlah semua.
Wallahualam. :)





No comments: