Monday 6 February 2012

Kisah Benar : Tudung Labuh

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah. :) untuk entry ni, ana nak kongsi kisah benar salah seorang ukhti ni tentang Tudung Labuh. Semoga menjadi iktibar kepada semua.

Terkenang kisah ana setahun yang lepas. Ana juga punya kisah, hanya gadis biasa.
Bukan bersekolah agama. Dahulunya bertudung simpang aja. Kemudian ana berselendang. Macam-macam style ana buat, hinggakan
member-member sekeliling rujuk pada ana untuk pakaikan selendang pada mereka. Kira ana ni pakar stylekan selendang lah. heee...


Dari sekolah lagi, dari tingkatan 5 lagi ana ada rasa ingin berubah. Tenang dan sejuk melihat kaum hawa yang lengkap berpakaian.
Sejuk, rasa selamat bertudung labuh. Walaupun sekolah biasa, tapi pengetahuan tentang AURAT itu dah di dedahkan di sana sini. Jadi kebenaran itu dah
lama singgah di hati. Ana mula berfikir, tudung simpang?? Kalau pakai tudung simpang nampak bahu, nampak dada, jarang.......


Dari situ ana dah tak simpangkan tudung, hanya pin satu di bawah (pusat), seperti gaya-gaya makcik ke pasar. Di tegur oleh kawan,
kau ni kenapa syida? dah macam makcik, buang tebiat ke apa??. Heee... hati terusik ketika itu. Almaklum masih belum biasa dengan cacian dan makian.


Tapi jauh dalam akar hati, aku kene kuat... yakin dengan firman-firman Allah. kelak di masyar kau akan tahu jua kebenaran perjuangan ku ni 
wahai teman. Biar aku di caci, biar aku di maki. Tak apa.. Dahulunya sahabat-sahabat nabi lebih dahsyat ujianNYA. Oh... jauh melangit ujian bilal bin rabah,
Sumaiyah dan sahabat-sahabat nabi yang lain jika nak dibandingkan dengan gadis hingusan seperti ku. Kerap kali aku jatuh. Jatuh kerana ejekan-ejekan kawan dan keluarga sendiri. "SYIDA DAH NAK JADI USTAZAHHHHHHHHHHHH" Hahahahhahahahahahahahahahah....


Di ketawa... heee.. Biarkan.. Mujahadah itu memang pahit. Di hujung pahit ada manisnya. Ingat, berjuang ini perlukan kesabaran dan ketabahan.
Bila dihina dan dicerca, anda kene motovasikan diri sendiri dalam kadar yang kerap. Bagaimana ingin motivasikan diri??? Kenang kembali...
Sirah nabi, perjuangan mereka lebih getir. Dari situ, akan muncul kekuatan tersendiri. Semangat mereka itu turut mengalir dalam hembusan nafas anda nanti.
Carilah sahabat yang sefikrah yakni sefahaman dengan enti. Yang apabila enti perlukan nasihat dan bimbingan, dia hadir menyerikan dengan kuntuman-kuntuman tazkirah. Apabila enti menangis sendu, dia iringi enti dengan doanya yang tulus. Carilah... Ana doakan enti bertemu dengan sang sahabat itu. 
Di laman ini pon tidak mustahil untuk enti bertemnu dengan titik persahabatan.


Ku teruskan cerita ku,
Selepas ana dicaci, di ejek seperti makcik dll. Ana berselendang pula tetapi labuh. Ana sudah mula melabuhkan kain di dada dan bahu.
Kini auratku terjaga. Lama ana begitu, hingga lahir kekuatan baru. Aku mesti menjaga lebih lagi!! beli tudung 60 bidang. Ana pakai, masa tu kawan-kawan dah faham dengan ana. Eksperisi mereka tenang sahaja. Syukur.. penerimaaan mereka. Ana teruskan berjalan. Jalan dalam liku-liku dunia.
Ana selalu disini, di laman halaqah.net ni. Hinggalah ana di "cuci" oleh seorang sahabat. Orangnya telus, tak menjaga hati. Sering dianggap 
kasar, tetapi madahnya tidak menipu. Dialah yang menjernihkan kembali fikiran ana, katanya lelaki boleh nampak bentuk badan seseorang wanita dari tepi 
jika kita bertudung bidang 60 dan selendang labuh misalnya. Dia sarankan pada ana untuk memakai tudung bulat. Suapu impian ana, tertanam di ceruk hati.


Peringatan dia, tazkirah dia, ketegasan dia dalam berkata-kata memberikan ana satu semangat baru. Ana ke Jalan Tar untuk beli tudung labuh.
Rm15.00 , syukur.. murah.. Ku pilih warna hitam, biar padan dikenekan untuk sebarang warna. 


Detik itu.. Sekolahku sudah tamat pengajiannya. Aku kini cuti panjang. Terdetik ingin menuntut ilmu. Aku mesti ke pondok..! Niat baharu, masih segar.
Aku katakan pada ibu, "syida nak ke pondok bu....". Ibu memandang aku dengan kerutan dahi, "pergila....". Puas, akusenyum gembira.


Dengan alasan itu aku menyarungkan tudung labuh, ya tudung bulat! heee.. ibu terkejut! keluarga terkejut!! apalagi gang2 lepak ku!!
jiran-jiran! cousin2..! Wahh.. syida kini persis ustazah......!!!!!! heee, hinalah.. maki lah... cerca lah.... hati ku yang membuak-buak untuk 
menyeru mereka menherdikku. Aku dah biasa. Hati ku kini kuat. Dah tidak gentar lagi dengan kata-kata murahan begitu. Benar, pengalaman itulah
ijazah yang agung. Mengajar aku dan membekalkan aku sebuah kematangan, kesabaran dan kekuatan. Syukur padaNYA. 


"Syida, aku tak percaye dengan ko ni.. aku tak sangka, sungguh! Aku ingat lagi dulu.. kita sama-sama masuk bilik disiplin. Lepak sama-sama.
Lompat pagar sama-sama. Ponteng kelas, nyorok di toilet. Sekarang tup-tup ko dah gini". Teringat kata seorang teman. heee.. aku hanya tersenyum.
Menjawab dalam hati... "Maaf ya teman, aku begini punya alasan yang kukuh. Perintah AllahuRobbi. Kelak kau pasti mengerti. mengapa aku berubah begini.


~Inilah kisah benar ana, seorang gadis biasa yangmengharap belas ehsan dariNYA. Pada ukhti-ukhti yang ingin bertudung labuh, teruskan perjuangan.
Pahit getir menanti anda di depan sana. Persiapkan diri. Jika di Malaysia kita mengadu pada polis untuk kes-kes tertentu. Mengadulah pada yang
Allah dalam munajatMU kerana Dialah Tuhan Seluruh Alam.


AlFaqir ilallah,

Rasyidah






No comments: