Friday 6 January 2012

Jadilah hamba yang bertqwa

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t.


Aku ingin menjadi hambaNya yang bertaqwa...
Sayyidina Umar apabila ditanya tentang pengertian taqwa...


"Ibarat saya berjalan diatas jalan yang dipenuhi duri...
saya akan berjalan dengan sangat berhati-hati.."


... Setiap manusia itu sama..
yang membezakan mereka disisi tuhan
adalah nilaian Taqwa.

Takut akan siksaan Allah..
Takut seandainya mati datang ketika aku bermaksiat padaNya
Takut dengan ancaman siksa kubur..
Takut dengan gegak gempitanya di Padang Mahsyar..
Takut dengan huru-haranya neraka Jahanam..

Lantas.. aku TAQWA dalam setiap perkara..
Aku bertaubat dari dosa-dosaku yang lampau..
Aku menyegerakan solat fardhuku..
Aku menahan diri dari perkara yang mengikut nafsu..
Aku menjaga lidahku..
Aku pelihara amalanku..
Aku tak jemu mencari Ilmu merungkai kejahilanku..
Keranaku tahu kejahilan itu menghampiri kekufuran

Ku kan ingat pesan kekasih Allah bahawa...
Pokok kehidupan itu ialah IMAN..
Tiangnya ialah SOLAT..
Kemuncaknya ialah JIHAD..
Dan kunci kepada semua ini ialah...
Peliharalah ini..(Baginda seraya memegang LIDAH Baginda)

Adakah aku sudah bertaqwa?..
Tuhan...kuatkan Imanku saat aku diuji..
Diuji Taqwaku padaMu..
Dengan RahmatMu aku merayu..

No comments: