Monday 28 November 2011

.:: Tiada Hari Tanpa Belajar ::.

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم


Assalamualaikum w.b.t.


Malam sudah lama melabuhkan tirai. Tidak lama lagi muncul la pagi. Tetapi ana masih belum dapat melelapkan mata. Walhal sepatutnya pada malam hari lah ana kena berehat setelah berpenat lelah di siang hari (berpenat lelah la sangaaaaattttt :D).
Okei . Sekarang ana nak cakap pasal MENUNTUT ILMU.  Ada dalam satu hadis iaitu,


“Barangsiapa melalui suatu jalan untuk mencari suatu pengetahuan (agama), Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga.”(Bukhari)


Hadis ini menerangkan kepada sesiapa yang berusaha untuk menuntut ilmu, Allah s.w.t akan permudahkan segala halnya di dunia. Jadi ana dan kawan-kawan diwajibkan untuk menuntut ilmu sekalipun ke negeri China. (lebih kurang macam tu laa :D). 


Tetapi apa yang dialami ana ialah masalah STUDY ataupun masalah susah nak faham. Final dah nak dekat tetapi ana masih lagi tidak dapat nak memahami betul-betul subjek yang di ambil. Ana cuba berusaha tetapi makin banyak ana study, makin banyak ana tidak tahu.  Kawan-kawan yang cantik lagi segak, cadangkan apa yang perlu ana buat?? 




p/s: sangat-sangat memerlukan bantuan. Semoga Allah memberkati hidup kita semua. ameen. :)











2 comments:

@kma zetty said...

Assalamualaikumm....
Ain, ilmu makin banyak yang kita belajar, makin banyak yg kita cari..makin banyak yang kita tidak tahu...InsyaAllah, betulkan niat kita menuntut ilmu..Allah akan permudahkan kita untuk memahami ilmu tu...lau nak cepat paham, kongsi ilmu dengan orang lain...InsyaAllah..:)

Nia Gadis Bermonolog said...

waalaikummusalam. :)
syukran atas nasihat tu.
insyaAllah i'll try. :)